שיפוץ משאבת מים של רובר מסדרת P2.

ביומו הראשון של 26-069 אצלי, ב-16 לחודש יוני 68 – שבקה לה משאבתהמים שלו, ולימדה אותי לקח בל ישכח: כדי שאוכל לתפעל מכונית שכזו באופן שוטף וסדיר עלי להחזיק במחסן חלפים משלי, ורצוי שהמחסן הזה יכיל לא רק חלקים אלא גם מכלולים שלמים ומוכנים להרכבה. וכך עשיתי.

אחד המכלולים החשובים הוא משאבת המים, ותמיד עמדה אצלי על המדף משאבת מים משופצת ומוכנה לשימוש. עד ש 26-453 הצטרף לאחיו הבכור, ובמהלך השיפוץ שלו נתרמה משאבה זו לטובתו, ומלאי משאבות המים המשופצות ומוכנות לתפקידן שלי ירד לאפס. והנה, השיפוץ הנ"ל מתקרב לסיומו ואני מתפנה מהעיסוק בו; זה הזמן לחדש את מלאי משאבות המים, או למצער, לדאוג לכך שתהיה אחת מוכנה על המדף.

משאבת המים הנידונה היתה משותפת, עד כדי פרטים אחדים שיצויינו בהמשך לכל דגמי רובר P2 מהשנים 39 – 47, ולמרבה המזל בחלקים רבים וחשובים גם לדגמי לנדרובר מהסדרות הראשונות.

פרישה שלה נראית בציור הבא:

waterpump1

Layout of the water pump 1939 – 1947

וציור עקרוני של מערכת הקירור של הרובר הוא הבא:

cool

Sechematic diagram of the cooling system Rover P2

 

המים המקוררים יוצאים מחלקו התחתון של הרדיאטור ונכנסים לבלוק הצילינדרים במרכזו. שם הם מתפצלים, זורמים סביב הצילינדרים ומקררים אותם, ואז עולים אל הראש סופגים את החום שנוצר בתאי השריפה ומובילי השסתומים ולבסוף מתאחדים ביציאה מן הראש חזרה לצידו העליון של הרדיאטור.

התמונה הבאה מראה כיצד נראה הדבר במציאות, כשהחיצים מורים את נקודות כניסת ויציאת המים ואת כיוון הזרימה:

knisa

Cold water in – bottom – hot water out – top

 זרימת המים היא זרימה מאולצת שמחוללת משאבת המים הצנטריפוגלית, שאת שיפוצה נתאר להלן. אבל לפני כן יש לתת את הדעת לנקודה חשובה, שלא הובנה דיה בשעתו על ידי רבים מהמכונאים שטיפלו במכוניות רובר מסדרה P2 בארץ, בתקופה שהן עדיין נעו בעשרותיהן על הכבישים.הבלאי הרב ביותר במנוע מתרחש כשהוא פועל לא בטמפרטורת העבודה הנומינלית שלו (~ 80 מעלות צלזיוס). אי לכך, הפעלת מערכת הקירור לפני שהמנוע הגיע לטמפרטורה זו מקצרת את חייו, ורובר נקטו בצעדים כדי לא רק לא להפעיל את מערכת קירור המנוע כשהוא קר, אלא אף להחיש את תהליך החימום ולקצר אותו ככל האפשר. לשם כך הם פיתחו טרמוסטט יחודי:

thermo1

Original Rover P2 thermostat

התבוננות בתמונה תגלה כי הקפיץ הטרמי מהודק לגוף המשאבה באמצעו ולא בקצהו. אי לכך הוא מתפשט לשני הכוונים כשהמים מתחממים: הקצה העליון (השמאלי בתמונה) מתרומם והקצה התחתון (ימני בתמונה) יורד. משאבת המים מצויידת בשני פתחים: העליון הוא יציאה אל כניסת המים החמים של הרדיאטור, והתחתון מוביל לכניסת המים הקרים למנוע. כשהמים קרים, היציאה העליונה סגורה, והתחתונה פתוחה. המשאבה פועלת, אבל עתה היא מזרימה את המים היוצאים מן הראש חזרה אל הבלוק! הרדיאטור "מקוצר".waterpump2

 Hot water go directly from the pump to the block

 

באופן כזה מתקבל חימום מהיר של המנוע. כשהוא מתקרב לטמפרטורת העבודה מתארך הטרמוסטט, סוגר את הפתח התחתון, ופותח את הפתח העליון. מעכשיו זורמים המים דרך הרדיאטור ופולטים את החום שיוצר המנוע אל האויר.

thermo

Original thermostat and orifice 108

יצור הטרמוסטט הזה, היחודי לרובר P2, פסק לפני שנים רבות ובוודאי כבר חמישים שנה שאין להשיגו.

המכונאים בארץ נהגו להחליף אותו בטרמוסטט רגיל, שהקפיץ הטרמי שלו מעוגן לגוף המשאבה בחלקו התחתון, והתעלמו כליל מהפתח התחתון שבגוף המשאבה. כתוצאה מכך היתה זרימת המים דרך הרדיאטור חלקית בלבד, כשחלק נכבד מהם זורם ישירות מהראש לבלוק. כתוצאה מכך נודעו המכוניות כסובלות מהתחממות המנוע ו"לא מתאימות לתנאי הארץ”.

פתרון פשוט לבעיה היה לסתום את הפתח התחתון בפקק, ובכך להפוך את מערכת הקירור למערכת קירור רגילה, שבה אולי לא מתחמם המנוע מהר מאד לטמפרטורה נורמלית – אבל גם לא סובל אחר כך מחימום יתר. אבל בארץ רק מכונאי רובר בודדים היו ערים לאפשרות הזאת.

thermomike

Mike Couldry's substitute P2 thermostst

בשנים האחרונות יצר מייק קולדרי טרמוסטט תחליפי לטרמוסטט המקורי וניתן לראות היטב כי גם הוא מורכב משני חלקים ומעוגן לראש המשאבה באמצעו.

כמובן שמומלץ לכל בעל רובר מסדרה P2 לוודא שטרמוסטט כזה מותקן במכוניתו, ולמצער לוודא שהפתח התחתון במשאבה, זה "המקצר" את הרדיאטור – סתום.

כך נראה הטרמוסטט המחודש כשהוא מורכב במקומו, במצב קר, כמובן:

PETACHTACHTON

substitut thermostat in place

 הפתח התחתון פתוח, "מקצר" את הרדיאטור ומאפשר חימום מנוע מהיר.

ואם כבר מציינים את הפתח הזה, הרי עוד פרט הראוי לציון בעניינו. ברוב חלקיהם זהות משאבות המים של רובר 10/12 (מנועי ארבעה צילינדרים) עם אלו של רובר 14/16/20 (מנועי ששה צילינדרים) – אבל הם שונים זה מה בחלק 108 בציור שלמעלה – הוא פקק ההצרה של עוקף הרדיאטור. במנועים מהסוג הראשון נעוץ בפתח הזה, מסיבות שעדיין לא הצלחתי להבין, פקק ההצרה המיוחד הזה, העשוי מארד מרוקע עם קדח במרכזו. למה? לרובר פתרונים.

פקק ההצרה בתחתית משאבת המים של רובר 10.

HAZARA

Top view of the thermostat housing. Note the orifice and openning

continue:  http://wp.me/pXLKy-1sB