ביקור ב NEC 2013 – אסטון-מרטין.

גם אסטון-מרטין התחילה את דרכה בראשית המאה העשרים כמכונית ספורט, מצויידת במנוע אנגלי מתקדם ועיצוב איטלקי.

סדרות הייצור היו זעירות, מה שלא איפשר פיתוח רציני ו"ניקוי" המכונית מ"באגים" – וכך היו למכונית ביצועים נהדרים על הנייר (ופה ושם גם על המסלול) – והמון תקלות במציאות. החברה קרטעה מיד ליד ומכונס נכסים למשנהו עד שבאה לה הגאולה מייצרן הטרקטורים דיויד בראון דווקא. סדרות ה DB המפורסמות נושאות את ראשי התיבות של שמו. זמן מה לאחר שנרכשה על ידי DB, החלה באנגליה הסרטת סדרת סרטי ג'יימס בונד. בתסריט המקורי נהג הסוכן העל-אנושי במכונית יגואר כל יכולה, והמפיקים פנו ליגואר בבקשה שישאילו להם איזו XK נאה לצרכי ההסרטה. יגואר, אז חברה משגשגת, ענו שאין להם זמן לשטויות. בצר להם פנו המפיקים ל DB והוא קפץ על ההצעה כמוצא שלל רב – והשאר היסטוריה. נוצר ביקוש היסטרי לאסטון-מרטין, רשימות המתנה רבות שנים ועליה מטורפת במחיר – כולל אחורנית, למכוניות אסטון-מרטין זנוחות במתבנים מאובקים, אליהם נזרקו זמן לא רב אחרי רכישתן.

כזה היה גורלה של KMG 202 . כך מצא אותה פיט שלטון, בעליה הנכחי, ב 2011:

astonrestore3

זה דגם 15/98 שנת 39, ממנו יוצרו 24 יחידות. ה15 מציין חמשה-עשר כ"ס לרישוי, וה 98 תשעים ושמונה כ"ס לבלימה. נפח המנוע היה כ 2 ליטר והוא היה מצוייד בגל-זיזים עליון. הרי פריסת חלקיו בעת השיקום:

astonr5

מפתיע, ובעצם לא, עד כמה דומים חלקים אלה לחלקי הרובר, כמעט זהים. אבל ההספק הוכפל ויותר, ואיתו הצרות…

בבלוג שלו מציין פיט עד כמה המכונית ששיפץ היתה עשויה ברשלנות ובטיב עלוב. תוצאת השיפוץ שלו, אבל, כפי שהוצגה בתערוכה היא מרהיבה:

pete1

ומן הצד:

pete2

מכוניות מדגם זה ובמצב כזה נמכרות כיום בכ 200,000 ליש"ט.

כבר הזכרתי את כרכי ה Motor Trader אדומי הכריכה אותם קראתי בשקיקה בספריית המחלקה לפיסיקה. בין כוכבי הסדרה היתה האסטון-מרטין DB2. כך היא הופיעה שם:

mt1

בעיקר הרשים אותי אז המנוע שלה, אשר נלקח בעצם מלגונדה, אשר גם אותה רכש דייויד בראון:

mt2

מנוע 6 צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, עם תאי שריפה המיספריים

mt3

ושני גלי זיזים עליונים. בעיקר התרשמתי אז מעקומות ההספק\מומנט של המנועים הללו:

mt4

125 כ"ס ב 5000 סל"ד ! מי חשב אז שכל מכונית ליסיניג אפורה עם מנוע 1.6 תפיק הספקים כאלה. מי חשב אז על ליסינג בכלל…

והנה היא ה DB2 בכבודה ובעצמה, בדוכן מועדון אסטון-מרטין:

DB2

עוד על הדוכן הזה ניתן לקרוא כאן

אבל לא אסיים פרק זה ללא ציון ביקור מקרי בסוכנות אסטון-מרטין בלידס, הסמוכה מאד, ואולי אפילו משותפת לסוכנות פררי ומסרטי במקום, ויתכן שאלה כולם פנים שונות של אותה ישות.

AG1

הנה אחת המכוניות המוצגות בה:

AG2

ולידה פירוט מה יש בה:

AG3

מנוע V12 בן שישה ליטר, המפיק 565 כ"ס ב6750 סל"ד. המכונית מאיצה ל100 ק"ש ב4.5 שניות ויכולה להגיע למהירות 300 קמ"ש (ובפחות מכך לשלילה).

גוף המכונית עשוי מסיבים ודבק. האם היא תתקבל ל"פייבר-קלאב"? לא בטוח. אלו לא סיבי זכוכית, אלא סיבי פחם. זה החומר ממנו עושים טילים, טילים מעופפים שעושים בום. יש בו מערכות אלקטרוניות המייצבות, מאפטמות ואפילו שולטות על הבלימה.

יש מערכת שמע לחרשים בעוצמה של 1000 וואט, וכמובן טלפון GPS וכיו"ב – אבל זה יש כיום לכל נהג מונית. ודיסקי הבלם הענקיים הם קרמיים! חום לא מפחיד אותם.

AG4

למכונית תיבת הילוכים אוטומטית עם פיקוד אלקטרוני, בת ששה הילוכים. הצצה פנימה מגלה את הכפתורים המפעילים אותה:

AG5

AG6

וכך זה נראה מתחת למכסה המנוע:

AG7

(כן. התרוקן המצבר. משום מה).

ועליו דבוק שלט מעניין ביותר, מעורר מחשבה:

AG8

(“אסטון-מרטין. נבנה ידנית באנגליה. נבדק בדיקה סופית על ידי אחמד מוניר")

המשך יבוא

הקודם PREV