שיפוץ משאבת דלק מתוצרת S.U. – א'.

משאבת הדלק של .S. U, וחיקויה, היתה נפוצה במכוניות אנגליות קלאסיות רבות, וגם בדגמים אחדים של מכוניות אירופאיים נחשבות. למשאבה זו תכונות יחודיות המודגמות היטב בסרטון הבא:

כמו מפעלים רבים אחרים בתעשיית הרכב הבריטית השוקעת, גם .S. U החליפה בעלים וזהויות וכיום היא מייצרת בעיקר תחליפים וחלפים למוצרי העבר שלה, תחת המטריה של ברלן.

מברלן וסוכניה ניתן לרכוש, לא בזול, ייצור חדש ומשופר של לא מעטים מהמוצרים הקלסיים של .S. U, ראו למשל כאן.

לעיתים, כמו בקישור שלמעלה, מתרחשות הפרעות בייצור ויש להמתין חודשים רבים בתור עד להספקה. רצוי, אם כן, להחזיק רזרבה על המדף. הפעם בחרתי בדרך אלטרנטיבית לרכישת משאבת מדף והיא חידוש משאבה ישנה ומושבתת – כלומר עריכת שיפוץ מקיף שלה. גם אם אין בידיכם משאבה ישנה ומושבתת, ניתן לרכוש כאלה מפעם לפעם ב eBay.

לפני שניכנס לתיאור השיפוץ הבה נתבונן (משמאל לימין) בפרישה של דגם אופייני, ונסקור את עקרונות הפעולה שלו:

prisa-aua25a

A הוא גוף המשאבה והוא כולל כניסת דלק, פילטר דלק, כלוב שסתומים, את שסתומי הכניסה והיציאה ואת יציאת הדלק.

B הוא בפשטות המכסה של A – אבל שימו לב שיש בו פתח. המכלול C הוא הדיאפרגמה בכבודה ובעצמה, היא המבצעת את פעולת השאיבה. כשהיא נמתחת גדל חלל המשאבה , הלחץ בו יורד לכן, שסתום היניקה נפתח ודלק נכנס דרכו. כשהיא מתכווצת נסגר שסתום היניקה, נפתח שסתום הפליטה ודלק זורם דרך פתח היציאה. פרט לדיאפרגמה העשויה מגומי מסוג ניאופרן כולל המיכלול את הקפיץ הראשי, את העוגן (שהוא גם הדחיף של המגעים), ואת זר גלילוני המירכוז. D הוא הסולנואיד. זה אלקטרומגנט, וכשמופעל עליו מתח הוא מושך אליו את מרכז הדיאפרגמה וגורם לה להימתח – ובה בעת דוחף גם את המגעים וגורם להם להיפתח. E הוא מערכת המגעים. יש בה שלשה חלקים עיקריים: הכן (pedestal), הדו-יציב (toggle), והמכסה. הדו-יציב הוא החלק המעניין ביותר – והפעלתו הנכונה היא החלק המאתגר ביותר בשיפוץ.

su

תפקיד הדו יציב הוא למנוע מצבי ביניים: מגעים "קצת פתוחים" “לא לגמרי סגורים" וכו'. מסיבות שנתעכב עליהן בהמשך מצבים כאלה אינם רצויים. לכן הוא פועל כרכיב בעל סף: כאשר הדיאפרגמה נמתחת, נלחץ הדו-יציב. עד ללחץ מסויים הוא לא יגיב, אבל ברגע שנחצה הסף הוא מגיב בעוצמה וקופץ למצב הנגדי. בעצם הדו-יציב הוא רכיב מכני אבל דיגיטלי, בעל שני מצבים (בינארי): 0 או 1.

אי לכך, הרכבת הדיאפרגמה וכיוונה הנכון ביחס לדו-יציב הם האתגרים המרכזיים בשיפוץ המשאבה, והם יתוארו בפרוטרוט בהמשך.

מברלן ניתן להשיג קיט לשיפוץ המשאבה:

ep_aub66kit_su_fuel_pump_repair_kit

וגם פריטים בודדים.

כך מתאר ה"מוטור טריידר" (שמדריכיו הם מופת למועט המחזיק את המרובה) את פירוק המשאבה לקראת שיפוצה:

prisa

"משקעים דביקים (gum) שמותיר הדלק אחריו עלולים להוות קושי בעת חידוש המשאבה. חומרים אלה מזיקים לדיאפרגמה. ניתן להבחין בקיומם של משקעים אלה על ידי הריח העבש העולה מחלקי המשאבה. ניתן להסיר את המשקעים הללו על ידי הרתחת חלקי פלדה או ברונזה בתמיסה המכילה 20% נתקן הידרוקסידי (סודה קאוסטית), טבילה בחומצה חנקתית ושטיפה במים רותחים. חלקי אלומיניום ניתן לנקות על ידי כוהל מתילי.

הסר את המסנן ודיסקית האטימה שלו (45, 46, 32). הסר את מתאם כניסת הדלק והדיסקית שלו (43, 44), ואחריו את מתאם היציאה ודיסקתו (38, 39), עם כלוב השסתומים ודיסקתו (41, 42), שסתום היניקה (35) (ובמקרים אחדים) את הקפיץ שלו. הסר את קפיץ האבטחה (40) מכלוב השסתומים כדי שתהיה לך גישה לשסתום הפליטה (36). הסר את הברגים המהדקים את הסולנואיד ליחידות הדלק (ברגים שלראשם הצורה cheeese head – מס' 6 בתמונה)  פרק את הדיאפרגמה (2) מיחידת המגעים – שים לב לגלילי המירכוז הקטנים העלולים להתפזר תוך כדי כך לכל עבר.

הסר את האום המהדק את מכסה המגעים (“פלטינות") למקומו (30), הסר את האום המהדק את חיבור החשמל (27,28,29) והסר את המכסה. הכרחי לקצוץ את דיסקת העופרת שמתחת לאום הזה כדי שיתאפשר שחרור המוליך של הסולנואיד.

הסר את הבורג במידה 5BA המהדק את להב המגע(ים) (24), את הדיסקה הקפיצית (23) ואת הלהב עצמו. הסר את שני הברגים (26) במידה 2BA המהדקים את כן (pedestal) המגעים (16) ואת הדיסקיות הקפיציות שלהם (25). הסר את (13,14,15) מנגנון הדו-מצב (toggle), כשאתה נזהר לא לפגוע בחוטי החשמל היוצאים מן הסולנואיד. דחוף החוצה את הפין (14) עליו נעים חלקי הדו-מצב והסר אותם. אל תנסה לפרק את הסולנואיד – לשם כך נחוץ ציוד מיוחד.“

כשלעצמי לא עלה בדעתי לנקות בבית בחומצה חנקתית ובנתרן מאכל – במקום זאת הסתפקתי באמבט האולטרסוני העושה עבודה מעולה, לטעמי.

הרי הם כוכבי הסיפור אחרי שהופרדו זה מזה:

peruk

סולנואיד, גלגליות מרכוז, כן ודו-יציב. על הרכבתם יחד – בהמשך.

NEXT