26-453 חוזרת מן המתים: פרק מאה ארבעים ושניים – הריפוד א'.

בשעה טובה הגיעה המכונית אל הרפדים, ושלב נוסף וחשוב בתחייתה החל. לא פחות – ואולי יותר – מאשר בשלבים הקודמים, כרוך שלב זה במחקר: הכוונה בשיפוץ היא להחזיר את המכונית ככל האפשר למצבה המקורי – אבל הידיעות, וגם השאריות, על ושל הריפוד המקורי מעורפלות ורק מיעוטן מיד ראשונה.

למרבה המזל ישנם מקורות (ואתרים) המוקדשים לחומרי ריפוד אנגליים מקוריים ועל ידי הצלבה שקדנית של תכניהם ניתן להגיע לתמונה ברורה למדי של הריפוד וחומריו.

כך, למשל, קובע קטלוג החלפים של הרובר כי הציפוי הפנימי של הגג עשוי מאריג צמר: Woolen cloth. אריג זה עדיין ניתן לרכישה אצל ספקים אחדים, ולגודל המזל רובם מוכנים לשלוח דוגמיות. הבחירה תיערך רק אחרי שמספיק דוגמיות יהיו בידינו.

אבל בינתיים אפשר כבר להתחיל בריפוד הדלתות.

delet-before

As found

כך נראתה דלת בסיום הפירוק הראשוני, ולפני תחילת שיפוץ כלשהו:

asbest

A health hazard

הטרפז הגדול מצד ימין למטה חושף משקעים כלשהם הדבוקים לדופן הדלת. אלו הן שאריות של עיסת אסבסט שרוססה עליו, אבוי, לשם השקטה.

באחד משלבי השיפוץ הוסרה שכבה זו לחלוטין, ובמקומה הודבק "נייר זפת"

deleta

Modern non hazardous substitute

זהו משקיט יעיל שאינו מסכן את בריאות סובביו.

גם מסילות החלונות, החלונות עצמם ומנגנון ההעלאה שלהם כבר שופצו והורכבו. המשימה עכשיו היא להרכיב את כל היתר – והוא לא מעט.

הדלת תהיה מרופדת בעור חום, זהה בגוונו לצבע המושבים. לשם כך הכין אנדריי את שני חלקי "שלד" הריפוד – העור וה"מילוי" שלו יכרכו סביבם.

imoom

New door boards

הריפוד יוצמד אל הדלת באמצעות קליפסים מיוחדים, 19 במספר לכל דלת. זה ישווה לו את המראה החלק והאורגינלי, ללא ברגי הידוק נעוצים בו. לפי המלצת איגור ואנדרי הזמנתי קליפסים אמריקאים שהיו נהוגים, בין היתר במוסטנג:

clip-mustang

Strong clips

מבט בוחן יבהיר כי החלק התחתון של הריפוד אינו מכסה את הדלת עד שפתה. שם, בשפה התחתונה של החלון, יורכב חלק העץ המלוטש הנועד לטריקת הדלת. החורים שיועדו לברגים שיהדקו אותו אל הדלת כבר קיימים בו ומיקומם אינו מאפשר שום ריפוד מתחתיו.

achori2

לשם הגנה על פנים הדלת נע החלון בין שתי רצועות לבד המתוחות בין צידו החיצוני וצידו הפנימי. באנגלית ידועות הרצועות הללו בשם Weatherstrip.

hizoni

Weather strip – outside

הרצועה החיצונית עשויה מפס פלב"ם מצופה בלבד

takriv1

inner view

כך היא אמורה להראות במקומה:

anachi

In place

כלומר היא מחוברת אנכית אל קפל בשפה החיצונית התחתונה של החלון. היא מהודקת לשם באמצעות קליפסים מיוחדים:

clip

Rover had used different typs of doors, and these clips are useless in our case, early 1947

gripper

גם את הקליפסים הללו ניתן להשיג באתרים שהוזכרו למעלה.

את הקליפסים יש לחבר תחילה אל הרצועה:

hachana

ואחר להדק אותה למקומה באמצעות מכשיר דמוי קרס של דיג, וזאת מבלי להסיר את החלון מהמסילה. ראשית משלשלים את הרצועה לתוך הדלת, בין החלון והשפה החיצונית של הדלת, ואחר מושכים אותה כלפי מעלה, עד שהקליפסים נתפסים למקומם.

רצועת הלבד הפנימית, לעומת זאת, מורכבת אופקית. כרגע היא נראית כך:

weather

Inner felt stripe

 

Weathe1

וכך נראה הפרופיל שלה:

felt

Profile of the felt stripe

היא מחוברת אופקית על השפה התחתונה הפנימית של החלון, כשטורק הדלת מעץ מכסה אותה. למעשה, היא תהיה מודבקת אליו. שרידי הדבקה כזאת ניתן למצוא על טורקים ישנים שטרם שופצו (מסומנים בחיצים צהובים):

keresh

Felt stripe in place

בעוד שהשפה התחתונה הפנימית של החלון מכוסה בטורק, שלוש השפות האחרות מכוסות בלביד שלוטש ונמשח בלכה.

הרי הם ארבעתם, ממתינים להרכבה:

misgarot

הם יוצמדו למקומם באמצעות ברגי ארד חרוצים, מצופי כרום, במידה הנכונה.

לימין המסגרות ניתן לראות את נדן העור של שרשרת הפתיחה של החלון הקדמי. גם הוא יחודש ויוחזר אחרכבוד למקומו.

 

NEXT:  לוחיות נתונים ומידע.

PREV:  בדיקות וכוונים.