26-453 חוזרת מן המתים: פרק מאה ושמונה עשר – הפנסים ב'.

כבר ציינתי ברשימה קודמת כי מערכת התאורה המקורית של הרובר כללה גופי תאורה בקוטר 7-13/16 אינץ’, בעלי התפלגות אור שונה מההתפלגות האסימטרית הנדרשת לפי תקן "E”. במשך שנים רבות, למעלה משנות דור, דבק משרד התחבורה בארץ בתקן "E” בקנאות דתית, עד כדי סירוב קטגורי להכנסה ארצה של מכוניות אמריקאיות עם פנסים בתקן שונה (תקן המקובל על רוב תושבי כדור הארץ ורשויותיהם המחמירות), קל וחומר שלא התיר ל"העביר טסט" מכוניות בעלות פנסים כאלה.

אי לכך, בוצעה, בכל מכוניות רובר P2 שפגשתי בארץ, המרה של הפנסים כך שגופי התאורה שבהן הפכו להיות מסדרת 700 בתקן E. הרי דוגמה הפנס שהגיע יחד עם 26-453:

שימו נא לב לכל פירטי הכיתוב על חזית הפנס: הסימונים E ו 700 בולטים. כמו כן בולטת לעין העובדה שציפוי מחזיר האור דהה במשך השנים ושהעדשה נעכרה, מה שיפגע בוודאי בעוצמת האור שיפיק ובטיב התפלגותו.

מכיוון שהפנסים מסוג MBD148, הציוד המקורי של המכונית, לא נועדו להכיל גופי תאורה מסדרה 700 היה צורך באמצעי תיווך ביניהם – "סט המרה" קראה לו חברת לוקס, שייצרה והפיצה סטים כאלה. אבל בין החשמלאים שבצעו את ההמרה בזמנו היו כאלה שהעדיפו לאלתר אילתורים מאילתורים שונים, שנראו נורא.

הנטיה הראשונית שלי הייתה לנסות ולמצוא את סטי ההמרה המקוריים של לוקס – אבל עד כה לא הצלחתי בכך. יתר על כן, פניתי למייק קולדרי, בעליו של ה "Meteor Spares Service“ ואוטוריטה בענייני רובר P2 בשאלה האם ברשותו סטים כאלו, בהנחה שלא רק בישראל נזקקו להם, ושלא כהרגלו נענתי בתשובה בוטה:

“No, I do not stock conversion rims, they are non-original parts. Most people prefer to revert to original over here, with double dipping headlamps.”

דהיינו "לא, אני לא מחזיק במלאי חישוקי המרה, מכיון שאינם חלפים מקוריים. רוב האנשים כאן (דהיינו בבריטניה – המתרגם) מעדיפים לחזור ולהשתמש בחלקים המקוריים, בעלי עמעום האורות הכפול" (אני מניח שכוונתו בכך הייתה לנורות ראשיות בעלות שתי נימות, הראשונה לאור גבוה והשנייה לאור נמוך).

עניתי לו שבישראל אין לי ברירה אלא להשתמש בסט המרה והמשכתי בחיפושי. ובמה נתקלתי? בידיעה הזו מאוגוסט  2011. בין היתר כתוב בה כי:

דובר משרד התחבורה הודיע היום כי הנוהל החדש של אגף הרכב יאפשר יבוא של מכוניות שבהן מותקנים פנסים סימטריים, כנהוג בתקינה אמריקאית, וזאת בעקבות "לימוד של מחקרים בינלאומיים, ביצוע ניסויים, בדיקות תאורה במעבדה, התייעצות עם מינהל הבטיחות הפדראלי וקבלת חוות דעת של משרד המסחר והתעשייה האמריקאי".

סוגיית פנסי החזית מהווה את אחד מחסמי היבוא המשמעותיים ביותר של מכוניות מאמריקה לישראל מזה למעלה מ-20 שנים, והיא נובעת מהבדלי התקינה שבין התקינה האירופית, הנהוגה בישראל, לבין התקינה האמריקאית.

עקרונית, כל סוג של תקינה נועד בראש ובראשונה להגן על תוצרת מקומית ולגרום לכל מי שמנסה להתמודד בתוצרת המקומית להידרש לעלויות פיתוח וייצור כבדות שמהוות, בפועל, סוג של מס. “

דהיינו, לא מדובר כאן באיזו סוגיית בטיחות מהותית אלא בתרגיל ציני שמישהו מרוויח ממנו. ואמנם, בהמשך הידיעה כתוב כי "הגורם העיקרי לשינוי הוא לחץ שהופעל על ידי משרד המסחר האמריקאי בדרישה להפסיק את האפליה כנגד כלי רכב מתוצרת ארה"ב, ולחץ זה תורגם כעת לנוהל החדש.
לחץ נוסף הופעל על משרד התחבורה באמצעות עתירה מנהלית שהוגשה עלידי העמותה של העוסקים בייעוץ לייבוא אישי של כלי רכב בארה"ב"

מה אם כן, גורלם של פנסים בריטיים עתיקים? האם מישהו מהקוראים יודע? האם יש סיכויי שגם קומץ הרוברים "המסתובבים" בדרכי ישראל, מתצוגה למפגש, יוכלו לעשות זאת בכל תפארת פנסיהם המקוריים?

אבל בינתיים, עד שתתקבל תשובה, ריכזתי את מאמצי בשני כיוונים: האחד לאתר גופי תאורה 7 אינץ’ בעלי סימן E כדי שיחליפו את הדהויים מהתמונה למעלה, והשני בהשגת סט מתאמים הולמים.

ואף כי כמעט ואין רכב עכשווי המשתמש בגופיי תאורה מסדרה 700, מסתבר כי, באינטרנט לפחות, יש היצע מגוון ביותר של רכיבים אלה.

חלק מהם, בטווח המחירים הגבוה יותר, מציע שכלולים משכלולים שונים.

אלו גופי תאורה העשויים מפלסטיק קשיח (כולל העדשה) ובעלי ציפויים אופטיים רבשכבתיים הגורמים ליעילות גבוהה יותר ופליטת אור מוגברת יחסית לגופי תאורה עשויים ממתכת\זכוכית. אלו שבתמונה גם מסומנים ב E מה שאמור להקל על יבואם ארצה. באירוניה מסחרית טיפוסית השם המסחרי של הפלסטיק הזה הוא קריסטל

סוג אחר של גופי תאורה מסדרה 700 מכיל נורה מסוג HID

זו היא בעצם מנורת קשת ולא מנורה המכילה חוט להט. מנורות אלה מפיקות כפליים אור ממנורות להט משובחות, ובמחצית הזרם, ומבחינה זו רצויות מאד בכלי רכב עתיקים בעלי דינמו. אבל:

מחירן גבוה מאד; הן זקוקות למתנע מיוחד שרק יחריף את אי המקוריות של השימוש בהן; הן מתאימות רק לאור גבוה (אור נמוך דורש פנס נפרד) וסעיף אחרון זה הורג בעצם את אפשרות השימוש בהן ברובר.

סוג נוסף של גופי תאורה המתפתח בימים אלה בקצב מואץ מבוסס על לד. כאן יש להבחין בין שני סוגי מוצרים:

א. “נורות" לד האמורות להחליף נורות להט רגילות בעלות תושבת H4.

ב. גופי תאורה מושלמים מבוססי לד.

היתרון הגדול, כידוע, של נורות לד הוא צריכת הזרם, שהיא עשירית מצריכת הזרם של נורה קונבנצינלית. הורדה של זרם זה מכעשרה אמפר לאמפר יחיד פירושה הקץ לעומס על הדינמו, הבטחת חיי נצח לו, למערכת החשמל בכלל, והתנעה קלה המובטחת גם אחרי נסיעת לילה שלם בעיר

אבל:

נורות הלד אינן מסוגלות להחליף נורות רגילות, למרות שתפוקת האור שלהן זהה וגם התושבת שלהן מתאימה. הסיבה היא אופטית. מחזיר האור והעדשה מתוכננים למקור אור נקודתי או קרוב לנקודתי בעוד שלנורות הלד שטח רחב: הן עשויות ממספר רב של נורות קטנות המותקנות זו בצד זו. לא קיים עדיין לד יחיד המסוגל לספק את כמות האור הדרושה.

על בעיה זו מתגברים בגופי התאורה היחודיים ללד, בהם הותאמה האופטיקה למקורות רבנקודתיים (“עין הזבוב"). צבא ארה"ב הזמין כמאה אלף גופים כאלה, בקוטר 7 אינץ’, עבור כלי הרכב המבצעיים שלו. אבל עדיין, בשוק האזרחי מחירם קרוב ל 300 דולר ליחידה, נושא העמעום לא ברור ולא בטוח שמשרד התחבורה יאפשר את הכנסתם ארצה.

המסקנה שלי מכל הנ"ל הייתה להסתמך בינתיים על גוף תאורה שאצליח לרכוש מספק מקומי, גוף תאורה בן 7 אינץ’ הנושא תווית E. היתר יחכה לתורו כשימצאו, אם ימצאו, התשובות לשאלות.

NEXT:     http://wp.me/pXLKy-1eS

PREV:   http://wp.me/pXLKy-1ej