26-453 חוזרת מן המתים – פרק מאה ואחד עשר – שיפוץ רובר P2 א'

 אני מביא כאן את תרגום המדריך "הרשמי" לשיפוץ רובר מסדרת P2 כפי שנכתב על ידי מועדון אספני הרובר הבריטי, ומשקף את גישתם.

מבוא.

אחרי שנים רבות של שירות נאמן (ויש לקוות גם של תחזוקה ידידותית) מגיע הרגע שזה כבר לא מספיק. זה קורה כאשר משימה פשוטה לכאורה כגון ניקוי כתם חלודה קטן בסביבות הכנף האחורית חושפת כי זו לא משימה זעירה הדורשת צבע בלבד אלא בעיית חלודה רצינית הדורשת טיפול מיומן וממושך.

לפני שמתקבלת ההחלטה לשפץ (במיוחד כשמדובר במכונית הנמצאת בשימוש) יש צורך להעריך מה הן הציפיות מהרכב. לעתים קרובות מדי מכונית ‘בריאה’ מיסודה וניתנת לשימוש אמין מורדת מהכביש, תחילה לחודשים אחדים – ושוב לא נראית יותר. בדרך כלל זה נעשה במיטב הכוונות והרצון הטוב. למרבה הצער – אלו מתנדפות ברגע שהמשימה הקלה של הפירוק מסתיימת וסיפור האימים מתגלה במלואו.

תמיד זה כך: ללא ספק ראיתם מודעות לרכב אספנות המבטיחות "שיפוץ קל" “שיפוץ נוח", או הקטע החמוד הבא "רק דורש השלמה". והכוונה היא בעצם "פרויקט שיפוץ שננטש מחפש בית". אחדות ממכוניות אלה מחליפות כמה וכמה ידיים ופעמים רבות אינן זוכות לשום תשומת לב.

האמת הלא נעימה שמאחורי כל פרויקט שיפוץ היא שהוא יימשך הרבה יותר זמן מכפי שציפיתם, יעלה הרבה יותר כסף מאשר הערכתם, ובמקרה של שיפוץ על ידי בעלי מקצוע, במיוחד, גם יעלה הרבה יותר מאשר המכונית שווה.

ישנה רק סיבה אחת להרמת המשא הכבד והמאתגר של שיפוץ רובר והיא חיבה רבה למכונית שבה אנו דנים. כל סיבה אחרת היא אשליה. מכונית זו לעולם לא תהיה שווה הון למרות כל מה שיגידו "המומחים" ברחוב. פרויקט כגון זה הוא עבודה קשה ודורש מידה רבה של דבקות במטרה כדי להביא אותו ליעדו.

אבל אל תניחו לזה להניא אתכם מפעולה: הרבה מאד אנשים התגברו על הקשיים והשיגו תוצאות מרהיבות. אבל אם אתם נוטים להמשיך – לפחות עשו זאת בעיניים פקוחות.

 הכישורים הדרושים:

 שתי ברירות עומדות בפניך בבואך להחליט כיצד להתקדם. אני שולל מראש את ההסתמכות על החבר המתנדב "שמסדר את האוטו" עבורך בחינם: או שתעשה את העבודה בעצמך, במו ידיך, או שתשלם לבעל מקצוע כדי שיעשה את כל (או רק חלק) מן המלאכה.

צריך שתהיה כנה עם עצמך בבואך לבחון אם בידיך המיומנויות הדרושות במקצועות השונים הכרוכים בטכנולוגיה של רכב מוטורי משנות השלושים והארבעים. ישנן רבות כאלה:

  •    פחחות   רתכות   צביעה  רפדות  חשמלאות  נגרות עיבוד שבבי   מכונאות

התנצלותי אם יש מקצוע שנשמט מן הרשימה (ברובר הייתי מוסיף לה ידע בהידראוליקה – המתרגם). הסדר אקראי פרט למכונאות: זו מופיעה במקום האחרון ברשימה כי זה כנראה החלק שהכי קל להתמודד איתו בשיפוץ. ישנו מספר רב של מומחים בתחומים השונים של המכונאות והם יושיטו את העזרה הדרושה. למעשה גם למשפץ המיומן ביותר ובעל הציוד הרב והטוב ביותר לא סביר שיהיו עשרות אלפי השקלים הדרושים לרכישת ציוד לחריטת צילנדרים או ליטוש ראשים וכיו"ב. עבודות אלה יופקדו בידיהם הנאמנות של בעלי מקצוע מוכרים ומומלצים, לא כאלה שגירדתם מדפי זהב.

את המיומנויות ניתן לרכוש, אם יש צורך בכך, על ידי הצטרפות לקורס שיפוץ (הנערך במכללות רבות באנגליה ובארה"ב… המתרגם). חשוב לבחור בקורס המציע לימודי שיפוץ כי יש מעט מאד מה ללמוד מקורס בתחזוקת רכב. קרוב לוודאי שהמדריך בקורס יעודד את התלמידים להביא עימם פריטים שהתעוררו קשיים בשיפוצם כדי שיוכל להדגים עליהם גישות שונות. זו גם יכולה להיות דרך מצויינת לקבלת גישה למכונות כלים מיוחדות שאחרת אין למשפץ הביתי סיכוי להגיע אליהן.

זכור כי כשאתה ניתקל בבעיה אינך לבד. מישהו כבר ניתקל בה לפניך ופתר אותה. ישנו עושר של ידע ונסיון במועדון ואנשים יחלקו אותו איתך ברצון. בדרך כלל זו נחמה גדולה לדעת כי אינך לבד!

בחן את המכונית.

העף מבט ממושך ובוחן במכונית ולמד את פרטיה. החלט אם יש בכלל צורך לבצע עבודה כלשהי. בחן ביסודיות את מצב הפחחות במיוחד סביב הכנפיים האחוריות. העלה את המכונית על מגבה, הסר את הגלגלים, הרם את השטיחים, הסר את המושב האחורי ואת המשטחים שמתחתם ואת כל חלקי הריצפה  ובדוק את מצב המתכת הנסתרת בדרך כלל מן העין. הסיומת התחתונה של המרכב מועדת לקורוזיה – כמוה כחלקו האחורי של המרכב, בקרבת צירי תא המטען. היות והסיומת אינה חלק מבני – קורוזיה כלשהי בה אינה עילה לכישלון במבחן השנתי, אבל שלמות וחוזק המרכב חשובות מאוד. למרבה המזל ניתן כיום להשיג חלקי פח לתיקון המרכב לרוב דגמי רובר P2.

המשימה בעלת החשיבות הגדולה ביותר היא האשיה. עליה להיות נקיה שלמה וחפשית מעוותים. למערכת השימון האוטומטית יש כאן חשיבות מרובה. במשך חיי הרובר דאגה המערכת הזו לחלקי האשיה העיקריים: בנקודת זמן מסויימת מבטיחות הזליגה מהמערכת הזו (ואיתה דליפות השמן הטבעיות מהמנוע ומתיבת ההילוכים) שעל האשיה תהיה תמיד שכבת שמן המגינה עליה. בדרך כלל לא מוצאים רובר עם קורוזיה רצינית באשיה.

בדוק את מצב הבלמים, ההגה, והמתלים – אל תרחם ואל תחוס מאחר ואלו הם אביזרי בטיחות קריטיים וחייבים להיות תקינים. אם ניתן, הפעל את המנוע וחפש נזילות של נוזל הקירור ושל שמן מנוע. האם חייבים להחליף את שבכת הרדיאטור? בדוק שפעולת האביזרים החשמליים תקינה. שים לב שאם עדיין לא הוחלפה הצמה יהיה צורך לעשות זאת מאחר והחוטים המקוריים בודדו בגומי הנעשה שביר עם הגיל. כל זמן שלא נוגעים בהם הם יכולים להמשיך לתפקד, אך כל נסיון להזיז את הצמה או את אחד מהמוליכים שבה ממקומם יכול להסתיים באסון.

הכן רשימות של כל דבר. רשום כל חלק החשוד כחסר ושאותו תצטרך איכשהו להשיג – או מסוחרים המתמחים ב P2 או בירידים. למרבה הצער ירידים לא יהיו מקור מוצלח להשגת חלקי רובר P2, כי תמיד ניכר בהם מחסור חריף בנ"ל – אבל אל תתיאש (הערת המתרגם: כיום האינטרנט ו-eBay בפרט – הם מקור חשוב לחלקים אלה. הסוחרים העיקריים הם מייק קולדרי ופרדי בולטון באנגליה). הכן רשימת משימות והבהר לעצמך איזה מהן אתה מסוגל לבצע בעצמך ואיזה מהן עליך למסור לבעלי מקצוע. ולבסוף: צלם הרבה ובמקומות שהצילום אינו מספיק הכן תרשימים. השתמש במחברת ולא בדפים העלולים להתפזר לכל רוח (הערת המתרגם – אני משתמש במחשב נייד קטן המכיל את כל הצילומים התרשימים קטלוג החלקים ספר האחזקה וכו’ וכו’ . הוא זמין בכל מקום – כלי רב עצמה במלאכת השיפוץ).

PREV:    http://wp.me/pXLKy-1cJ

NEXT:    http://wp.me/pXLKy-1dn