26-453 חוזרת מן המתים: פרק מאה – הכפילים (ב).

בפרק הקודם הגדרנו את הבעיה: כיצד להתאים הרובר לתנאי התנועה העכשוויים, בלי לאבד את המראה האותנטי לפרטיו – בלי לאבד את "נשמת" המכונית?

ומסתבר כי רבים מתלבטים בבעיה הזאת, ומוצעים לה פתרונות רבים – הבה נלך בהם מן הקל לכבד.

Classic Dynamo & Regulator Conversions אשר ב Cammeringham , בריטניה http://www.dynamoregulatorconversions.com מציעה המרת תכולת וסת הזרם של הדינמו מאלקטרו-מכני לאלקטרוני. על הלקוח לשלוח אליהם את הוסת המקורי הקיים במכונית – והם ממירים את תכנו למעגל האלקטרוני המתאים. לא ידרשו כל שינויים בצמת החיווט וכמובן לא במראה האותנטי של בית המנוע.

המרה זו מקנה למערכת שלשה יתרונות:

א. אמינות משופרת.

ב. תפוקה יותר גבוהה. יתרון זה מושג לא כי "מוצצים" יותר זרם מהדינמו מאשר הוא אמור לייצר, אלא כי הזרם הנחוץ להפעלת הווסת עצמו נמוך בהרבה. וסת זרם מטיפוס RF95 צורך כ 1.5 אמפר לצרכי תפעולו, ועיון ב"מאזן" שערכתי בפרק הקודם תראה כי זה יכול להיות בדיוק ההבדל בין פריקה תוך כדי נסיעה בלילה גשום לבין לבין טעינה, ולו מינימלית, בהזדמנות הנ"ל. במילים אחרות: תוספת של 7% בתפוקה המרבית של הדינמו.

ג. עקומת טעינה\סל"ד משופרת, שאמורה לגרום לייצור מוגבר של זרם בסל"ד נמוך.

עלות ההמרה הזו, ללא משלוח בשני הכוונים, מיסים וביורוקרטיה היא 185 ליש"ט – כ 1100 ש"ח.

הבה נראה אפשרויות נוספות.

חברת Eurolec Components אשר ב Brierley Hill , בריטניה מציעה את ה Dynalite – אלטרנטור בעל מראה חיצוני של דינמו.

זהו דגם 081.203 הזהה במידותיו החיצוניות לדינמו מדגם C45 המורכב ברובר, והאמור להחליף אותו ללא שום שינוי בתפיסה למנוע. ציר הרכיב מתאים לגלגל ההנעה (פולי) של הדינמו הנוכחי, וגם הרצועה נשארת אותה הרצועה.

מה היתרונות (על דינמו) שמציע ה Dynalite?

א. תפוקה מוגברת: 40 אמפר – יותר ממה שעשוי לצרוך הרובר ב worst case scenario.

ב. תפוקה גבוהה גם בסל"ד נמוך.

ג. אמינות משופרת של יחידת יצור הזרם: לאלטרנטור אין קומוטטור, ובטבעות ההחלקה שלו זורם רק זרם השדה – עשירית או פחות מהזרם שזורם בפחמי הדינמו.

ד. משקל נמוך ממשקל הדינמו.

ה. אין צורך בווסת זרם חיצוני, לא מכני ולא אלקטרוני – וכך נפתרת גם בעיות האמינות ויעילות וסת הזרם.

גם השינויים הנדרשים בצמת החיווט הם מינימליים, ונוגעים בעיקר לווסת הזרם, המיותר.

כדי לשמור על המראה האותנטי, כולל הצמה, נרצה שהווסת ישאר במקומו. הוא משמש גם כתיבת חיבורים וזה תמריץ נוסף לא לפגוע בו – כל שנרצה הוא שלא יפריע. עיון בסכמת החיבורים שלומלמד כי אם ננתק את חיבור שני סלילי הבקרה ל E, ונקצר בין המגעים D AI ו A – נשיג את מטרתנו, בטרחה מינימלית.

התמונה הבאה, המראה את תחתית הווסת RF95 מראה מה בדיוק יש לעשות:

יש לנתק את צמד המוליכים המגיעים לנקודה A, ולקצר בין B C ו D. היפה בפעולות אלה הוא שהן לא רק קלות אלא גם הפיכות, למקרה שנרצה לשוב ולהשתמש בווסת ליעודו המקורי.

לאלו שאפילו הנ"ל קשה להם, ובנוסף מעוניינים ב"מכשיר" חדש ונוצץ מתחת למכסה המנוע שלהם מוצע למכירה ווסת "כאילו"

כמה עולה התענוג? ה Dynalite הבסיסי, לאדמה שלילית, עולה 354 ליש"ט (כ 2120 ש"ח), לפני מיסים משלוח וכו’. יש להוסיף עוד 50 ליש"ט עבור אדמה חיובית ו 70 ליש"ט לווסת ה"כאילו", אם אמנם מעוניינים בו.

עדיין נשארת פתוחה שאלת נורית ביקורת ההצתה, שתדרוש כנראה שינוי בחיווט. מאידך, החוק בישראל דורש נורת ביקורת לאורות הגבוהים וברובר היה נהוג לוותר על נורת ביקורת ההצתה ולהמירה לביקורת אור גבוה. את קיום המתח להצתה ניתן לוודא במגוון דרכים אחרות: תזוזת מד הזרם, תקתוק משאבת הדלק וכיו"ב.

חברה אחרת, כנראה תזמורת של אדם אחד, מציעה להטמין אלטרנטור בתוך הדינמו שלך עצמך:

http://web.archive.org/web/20110620060859/http://gener-nator.com/index.htm

הוא קורא למוצר שלו בשם גנר-לטור. לפי המלצות המשתמשים (הנלהבות) המופיעות באתר ניתן להסיק כי המוצר נועד ליגואר, לקורד, לפקרד ולבני מינם שבצמרת (אם כי גם ביואיק וסטודיבייקר מופיעות ברשימה). זרם המוצא המובטח הוא 50 אמפר, והמחיר בהתאם: 1000$ (כ 4000 ש"ח) לפני משלוח וכו’.

גנר-לטור מותקן בביואיק. הוא לא רק נראה כמו הדינמו המקורי: הוא הדינמו המקורי עצמו שהוסב לאלטרנטור.

נתיב שונה לחלוטין יכול להיות השימוש בלד (Light emitting diodes) במקום במנורות להט. הלדים הם בעלי יעילות גדולה כמעט בסדר גודל מיעילות נורות הלהט, ויכולים לכן להסתפק בעשירית הזרם כדי להפיק אותה כמות אור. גם תוחלת החיים שלהם גדולה בהרבה מזו של נורות הלהט. בהמשך נסקור מה זמין וכיצד הוא יכול להשפיע על מאזן האנרגיה החשמלית ברובר.

אך זאת – כבר בפעם הבאה.

PREV: http://wp.me/pXLKy-16b

NEXT: http://wp.me/pXLKy-16w