26-453 חוזרת מן המתים: פרק שמונים ותשעה – כבלי בקרה.

מלוח השעונים נשלחים שלשה כבלי בקרה אל מעבר לקיר האש: בקרת קרבורטור העזר (בפי העם: ה"צ’וק"), בקרת ה-Free Wheel, וכבל הספידומטר. כחלק משיקום לוח השעונים הגיע עכשיו תור הכבלים הללו.

כך נראה איזור לוח השעונים במכונית כשקבלתי אותה לידי:

Blue arrow – cold starting; yellow arrow – free wheel control As found

החץ הצהוב מורה על כבל ה-Free Wheel והחץ הכחול מורה על כבל הצ’וק. כבל ספידומטר לא היה.

נתחיל בכבל קרבורטור העזר (שאיתו ניתן לערוך היכרות כאן: http://wp.me/pXLKy-mN ובפרק שבא אחריו).

Cold starting cabel

תפקידו להביא, לפי הסדר, את מצערת קרבורטור העזר לשני מצבי התנעה: התנעה מקר הכבל משוך עד הקצה; התנעה – הכבל משוך עד האמצע. כשהמנוע מגיע לטמפרטורת העבודה יש לדחוף את הכבל חזרה למצב המנוחה שלו. כשמקפידים על כך התנעת הרובר קלה במיוחד, וכדי שהמצבים הללו יזוהו בקלות מצוידת מצערת קרבורטור העזר בזוג חריצים, קפיץ וכדורית פלדה. במצב הנכון מקפיץ הקפיץ את הכדורית לתוך החריץ והנהג חש ב"קליק". אבל איך ידע הנהג כי המנוע הגיע כבר לטמפרטורת העבודה? איך ידע לבטח, ולבו יהיה סמוך ובטוח?

בשנת 1947 נמצא הפתרון, בדמות איתות חשמלי. הרי הקטע המתאים מסכמת החיווט של רובר:

Schematic diagram

אנחנו רואים כי המעגל מורכב ממתג, טרמוסטט, ונורת בקרה. המתג מחובר אל תושבת ידית הכבל באמצעות קפיץ הנלחץ אליו וסוגר את מגעיו עם משיכת הכבל. הטרמוסטט חש את טמפרטורת המנוע, וכשהיא "נכונה" הוא פותח את המגעים, המנורה כבה, והנהג יודע כי הגיע הזמן להחזיר את הידית למצבה ההתחלתי!

ידעתי כי הסידור הזה קיים, אבל מעולם לא זכיתי לראותו במו עיני (ואחת הסיבות לכך היא כי רוב הרוברים שעברו תחת ידי היו ממודל 1946).

הדבר הראשון שהתברר אחרי פירוק הכבל הנ"ל מהמכונית היה כי הוא תפוס לחלוטין, וכלום בו אינו זז. אבל אחרי הרוויה חוזרת ונשנה בשמן מסיר חלודה הוא התחיל סוף סוף לזוז. את פירוק המכלול לגורמים השלים טינו. המסגרת וחלקיה, פרט לקפיץ, נמסרו לתרשיש לניקוי בחומצה ולגילוון. גם את הכבל והידית, העשויים מפלדה קפיצית ובקליט החלטנו לא לשלוח לטיפול זה, שעלול לקלקל אותם, ובמקום זאת ניקיתי אותם יסודית במברשת פליז וצבעתי בשחור. כך נראו הכבל והידית לפני הניקוי והצביעה

Before

וכך אחריהם:

After

הרי חלקי תושבת הידית והמתג (חלקם עדיין אצל תרשיש):

Other parts

וכך נראה המתג אחרי ניקוי התחלתי:

The switch early stage of cleaning

אבל היכן נמצא הטרמוסטט הזה? ומהיכן משיגים אותו? אחרי חיטוט בתמונות רובר מצאתי היכן הוא אמור להימצא:

Thermal switch

הטרמוסטט הוא פריט (93) שבתמונה, והוא משוקע בתוך (89) – המכסה האחורי של ראש המנוע. במקורו היה חלק זה עשוי מיציקת אלומיניום מסובכת למדי שכללה גם יציאת צינור מים למערכת החימום הפנימי של המכונית, ולמפשיר האדים שבחלון הקידמי (!).

בגלל השימוש במי ברז לקירור המנוע אוכלו כל הפריטים הללו ועברו מזמן מן העולם. 26-453 הגיעה עם שריד עלוב של אחד מהם:

Remains

 

and corroded

שעדיין ניכרים בו סימני ריתוך הארגון שבמהלכו הוסרו ממנו צינור המים ושקע הטרמוסטט.

הטרמוסטט עצמו (מטפוס Normaly Closed) היה מתוצרת "אוטר" והפך ברבות הימים לפריט אספנים מבוקש (כי היה מורכב ביגואר ובעוד מכוניות יקרות) – ומחירו האמיר לרמות מגוחכות. הצלחתי להשיג תחליף נאות וכשיגיע ישקם טינו את המכסה האחורי של ראש המנוע ויצמיד אליו את הטרמוסטט. צמת החיווט כבר מכילה את המוליכים הדרושים לכך.

הכבל הבא בתור היה כבל ה-Free Wheel.

תפקיד הכבל הזה למשוך את מזלג שילוב הנעילה ולאפשר לו לעבור ממצב Fix למצב Free.

אופן הפעולה של בורר המצבים הזה הוא כדלקמן:

בניצב לציר גלגל הבורר ניתן להבריג בורג בעל ראש עגול (A).

Free wheel knobe before

ציר הגלגל נעוץ בתותב המורכב בבסיס אום עם חצי סליל הברגה:

Chromium plated

כשהבורג מורכב סיבוב הגלגל יאלץ אותו לנוע לאורך הציר: סיבוב בכוון השעון ימשוך אותו החוצה וסבוב נגד השעון יאלץ אותו להכנס פנימה. הפרש המרחקים בין שני המצבים הוא 1/2 אינץ’ בדיוק המרחק הדרוש לגלגל המשונן של הנעילה לנוע בתוך בית ה Free Wheel

K- locking spring and ball

בנוסף, ולפי שגרת תכנון השבה ונשנית ברובר קיים, בדיוק ב 180 מעלות מהבורג חור בציר אותו טוענים בקפיץ שמעליו כדורית פלדה. הכדורים הזאת נלחצת לחור המסומן ב K בציור שלמעלה, ומקבעת את מצב הכבל: Fix או Free.

הבורג, חור הכדורית וסליל ההברגה מוסתרים כולם יחד על ידי שרוול פלדה דקיק ומצופה כרום.

הרי כל החלקים המרכיבים את המכלול:

Free wheel knobe Parts

אל תוך הגלגל מושחל הכבל, וכשהגלגל נע בכוון השעון הוא מותח אותו. כשהגלגל נע נגד כוון השעון מחזיר אותו הקפיץ הנמצא במזלג בורר המצבים של ה Free-wheel למקומו. הבורג מצופה הכרום שבימין התמונה למעלה מסתיר ומגן על "ראש" הכבל.

The cable inserted

הכבל עצמו היה במצב מתקבל על הדעת, אך השרוולים בתוכם הוא נע היו מוזנחים ובלויים.

Old cable sleeve

מה עושים? ניגשתי לאווספידומטר להתייעץ. אבא של סיגל אמר שכל חנות אופנועים בסביבה תוכל ליצר שרוולים חדשים. כיתתי את רגלי מחנות למוסך וחוזר חלילה ואיש מהם לא היה מוכן לייצר שרוולים. חזרתי לאווספידומטר ואז סיגל עצמה דיברה, והמליצה על האחים סמי מרחוב קיבוץ גלויות 12.

נסעתי לשם וגיליתי אנשים חמודים להפליא. למחרת בבוקר היו השרוולים החדשים מוכנים.

כל החלקים האמורים להיות מצופים בכרום נמסרו לרפי בגלוונומטה, וביניהם מותחן הכבל:

Cable length adjuster

הוא עשוי מאום ובורג מאורכים וחלולים פלוס אום הידוק. המותחן מחייב פיצול השרוול לשניים. החלק הקצר נמצא קרוב ללוח השעונים והארוך יורד לתיבת ההילוכים.

להשלמת חידוש מנגנון הפעלת ה-Free Wheel נשארה משימה אחת ואחרונה: חידוש הכתובת שעליו, לבן על גבי שחור. עשיתי זאת במיטב כוחותי הדלים, אבל במו ידי, בעזרת מכחול דקיק וצבע שמן:

ואז ציפיתי הכל בלכה, להגנה.

והנה המכלול מוכן להרכבה על הפנל, לקראת הרכבתם המחודשת במכונית:

New cable assembly ready to be installed

בקצה הכבל יש תפס המהודק בבורג (24 ו 25 ) בציור שלהלן. בדגמי 1947 נוספו גם חרוזים להרחקת התפס מקצה הכבל:

 

freewheel-d

ומה נשאר עוד?

כבל הספידומטר, שיוצר מחדש על ידי אווספידומטר, לפי דוגמה שנטלתי מאחת התורמות:

New speedometer cable

NEXT:  http://wp.me/pXLKy-10m

PREV:  http://wp.me/pXLKy-Zg