26-453 חוזרת מן המתים: פרק עשרים ושבעה, הקרבורטור ב'.

נפרדנו בפעם הקודמת כשהמצב הוא כזה: מתחת ל-1200 סל"ד מתחוללת נפילה בואקום ופעילות המנוע הופכת לאי-סדירה. זה מתרחש רק בקרבורטור "הפרטי" של 26-453, ולא בקרבורטור חילופי שהורכב לנסיון. אנו חייבים עכשיו מבט יותר מעמיק ומפורט במבנה הקרבורטור כדי לנסות להבין מה מתרחש. חתך בקרבורטור סולקס 30FAI נראה בתמונה הבאה:

layout of Solex 30FIA carburator

 

solex

Solex 30FIA carburator

 

ראשית אפנה את תשומת ליבכם לדרך בה מתממש הונטורי בקרבורטור זה: חלקו העליון, עם תחילת ההצרה, נמצא במכסה, וחלקו התחתון הוא תותב (k) הנמצא בגוף הקרבורטור. סולקס קוראים לתותב הזה choke Tube דהיינו שפופרת המשנק. חלקו הצר ביותר מתלכד בגובהו עם חרירי התזת הדלק (oo) ולאחר מכן הוא מתרחב. סולקס מספקים תותבים כאלה במידות שונות. הם זהים בקוטרם החיצוני ובפרופיל העליון והתחתון שלהם (יציקה). אולם הם חרוטים בחלק המרכזי, הצר, במידות שונות, המוטבעות עליהן מלמעלה:

Chokes of different inner diameter

אגב, הצ’וק המרכזי (בתמונה) נחרט בשעתו וקוטרו הפנימי הוגדל מ-21 מ"מ הנומינלי (מתאים לרובר 16) ל-23 מ"מ (מתאים לרובר 12).
סולקס פרסמו בשעתו מסמך בו מפורטת מידות כל החרירים והתותבים הניתנים להחלפה בקרבורטורים שלהם, בהתאם לנפח המנוע. בגלל שיטת המיסוי העקומה באנגליה של אותה תקופה – בה נקבע המס לפי קוטר הבוכנה, ולא לפי נפח המנוע, היו המנועים האנגלים של אז בעלי קוטר בוכנה קטן במיוחד ומהלך גדול במיוחד – בניגוד להגיון ההנדסי, ומשום כך נפחם רגיש לקוטר הבוכנה. כך קוטר הבוכנה של רובר 10 הנומינלי (סטנדרד) הוא 66.5 מ"מ והמהלך 100 מ"מ, ונפח המנוע 1385 סמ"ק. אך במהלך השנים נחרט המנוע של 26-069 חזור והחרט וקוטר הבוכנות עלה והגיע ל 69.5 מ"מ. הנפח גדל ב 9% והגיע ל 1513 סמ"ק. הטבלאות של סולקס מחייבות החלפת רוב החרירים והתותבים בקרבורטור כדי שיתאים לנפח זה

Dimensions of carburettor parts for 10 and 12 engines

אנחנו רואים כי עם השנים ומספר שיפוצי המנוע יש צורך בהתאמה של הקרבורטור למציאות החדשה.
אבל נחזור לענייננו. מדוע מזייף הקרבורטור בהילוך סרק?
כשהמצערת (v) סגורה לחלוטין פועל למעשה קרבורטור משני במקום הקרבורטור הראשי. מהלכו הוא כזה: האויר נכנס דרך פתח צדדי במכסה לתוך חריר לניקוז אויר (u) וזורם אל החריר המכויל (g). אספקת הדלק לחריר הזה מגיעה מתוך קדח פנימי בגוף הקרבורטור, המסתעף מבסיס צינור האמולסיה (A). כך נוצרת תערובת, הממשיכה בזרימתה כלפי מטה עד לבורג (W) המווסת את כמותה, על ידי חסימה מוגברת או מופחתת של המעבר. שימו לב לכך שמוצא התערובת הזאת הוא מתחת למצערת כך ש"קרבורטור העזר" הזה אמור להמשיך לפעול גם כשהמצערת סגורה לחלוטין.
אז מה השתבש? כמעט כל דבר במעגל הזה יכול להשתבש: החל בבורג (W) ובקדח שלו, וכלה בחריר ניקוז האוויר, שנראה אומלל אחרי שמישהו ניסה פעם להבריג אותו ללא הצלחה והשאיר אותו פצוע. תקלה נפוצה היא בלאי בציר המצערת הגורם לדליפת אוויר סביבו – אך זה לא היה המצב: ציר המצערת נע על תותבים חדשים, עם חופש אפסי.
נקטתי בפעולה דרסטית, שאמנם לא גרמה לזיהוי מדוייק של התקלה אך פתרה אותה: החלפתי את גוף הקרבורטור ואת בסיסו, בחדשים שהיו ברשותי, ובאותה הזדמנות ציידתי אותו גם בסט חרירים חדשים, צ’וק חדש וכו’.
זה פתר את הבעיה, אמנם בשיטת IBM ולא בשיטה אנליטית.
נותר עוד דבר אחד לעשות. המנוע הזה שופץ מספר פעמים והיה סביר שיש לבדוק את התאמת החרירים השונים אליו. כדי לעשות זאת הרכבתי על צילינדר מס’ 1 פלג שקוף מתוצרת colourtune (ראו למשל http://www.gadgetjq.com/ctune.htm ).
הפלג נראה כך:

colortune

colortune transparent plug

ועם התנעת המנוע ניתן היה לראות את צבע הלהבה במהירויות סיבוב שונות. במהירויות מעל 2000 סל"ד היתה הלהבה כתומה מה שמעיד על תערובת עשירה מידי.

Orange flame indicates rich mixture

הקטנת החריר הראשי מ 115 ל 105 והגדלת חריר קיזוז האוויר מ 190 ל 230 שיפרה את התערובת והלהבה הפכה לתכלכלה:כיוון זה עדיין אינו סופי וישוב ויבדק גם בתנאי דרך עם השלמת השיפוץ.

Blue flame indicats correct mixture

אחרון אחרון: בדיקת התנעה במנואלה. מסובבים את המפתח למצב on, מכניסים את המנואלה למקומה בקידמת המכונית, רבע סיבוב – ויש! האוזן לא רגילה לשמוע פיכפוך מנוע חרישי שלא קדמה לו צויחת סטרטר רמה (אלא אולי כיום ברכב היברידי).
בזה נסתיים בעצם שיפוץ הצד המכני של 26-453. תם ולא נשלם כי עדיין לפנינו כיוון פרונט, החלפת צמיגים וכדומה. אבל מעתה ואילך נעסוק בעיקר בשיפוץ הגוף וחלקיו, בגג הנפתח ותסבוכותיו, במכסה תא-המטען ההופך למשטח נשיאה, במערכת החשמל על פרטיה, נתעמק בנושאי זגגות ומנעולנות, מכשירנות, מאותתים ומגבים, ריפוד – ולבסוף נגיע לעיקר: אביזרי הכרום הממורקים, הזוהרים, המוקדשים כולם בהכנעה להוד מלכותו ג’ורג’ (כבד-הפה) השישי.

NEXT:  http://wp.me/pXLKy-nq

PREV:  http://wp.me/pXLKy-mN